MATEMATİK NEDİR?
Matematik; akıl yürütme ve problem çözme sanatı olup sayılar ve geometrik
şekiller gibi kavramların özelliklerini ve bunların arasındaki
bağıntıları inceleyen bir disiplindir. Bilimsel olan her şey bir matematik
formülasyonu gerektirdiğinden matematik, bilim ve teknolojinin vazgeçilmez
aracıdır. Matematik, yeni bilgilerin elde edilmesi, elde edilen bilgilerin
açıklanması, denetlenmesi ve sonraki kuşaklara aktarılmasında yer ve zamana
bağlı olmayan güvenilir bir araçtır. Matematiğin ögeleri ise mantık, sezgi,
çözümleme, yapı kurma, genellik, bireysellik ve estetikten oluşur. Ulu Önder
Atatürk matematiği dilimizde daha anlaşılır bir biçime getirmiştir. Bizzat
kendisi matematikte kullanılan terimlerin adlarını bizim anlayabileceğimiz
günlük konuşma dilimize çevrilmesine önderlik etmiştir.Bugün doğru
düşünebiliyorsak onun sayesindedir. Unutmamalıyız ki matematik yaşamın
kendisidir.
• Hiçbir
araştırma, matematiğin ispatından geçmedikten sonra bilim adını almaya layık
olamaz. (Leonardo Da Vinci)
• Herkes
ölümsüz olduğunu hissettiği alanda çalışmak ister. Ben de matematikte kendimi
ölümsüz hissettim.(Cahit Arf)
AMACIMIZ
Öğrencilerimizin çoğu için matematik korkulan bir ders durumundadır. Daha küçük
yaşlarda çevresinden aldığı olumsuz ve anlamsız bazı matematik yorumlarıyla
çocuklarımız matematiği tanımadan ondan korkmaktadır. Hâlbuki matematik hayatın
bir parçasıdır. Çevremizle olan ilişkilerimizde, geçmişi tanımada, gelecek için
projeler üretmede ve günü yaşamada matematik hep yanımızdadır. Bu nedenle
matematik eğitiminin amaçları:
• Gençlerimizi
hayatla ve matematikle barışık hale getirmek
• Öğrencilere
matematik sevgisi kazandırmak
• Matematiğin
korkulacak bir ders olmadığı, günlük hayatın bir parçası olduğu, doğal yapıdaki
varlıklar arası ilişkilerin aslında matematiksel düşünme ile çok daha
anlaşılabilir olduğu inancını geliştirmek
• Özel
yeteneklerin ortaya çıkmasına yardımcı olmak
• Problem çözme
becerilerini geliştirmek
• Sorunlar
karşısında çözüm üretebilecek bir düşünce sistemini oluşturmak ve geliştirmek
• Araştırma
duygusunu yerleştirmek
• Varlıklar ve
olaylar arasındaki sebep-sonuç ilişkilerini kurabilme gücünü geliştirmek
• Analitik
düşünebilme, yorumlama, analiz, sentez ve muhakeme yeteneklerini geliştirmek
• Matematiğe
olan ilgiyi ve değer yargısını artırmak
• Matematik,
doğa ve sanat ilişkisini kurmak
• Öğrencilerin
matematiğe karşı olumlu tutum geliştirmelerine yardımcı olmak
• Yetenekli
öğrencileri bilimsel çalışmalara yönlendirmek
Bu amaçlar doğrultusunda çalışmalar yaparken öğrencilerimiz girecekleri
sınavlara da zorlanmadan, sıkılmadan hazırlanmış olacaklardır.
Matematik Konu Dağılımı:
9.
Sınıflar:
• Mantık
• Kümeler
• Denklem ve
Eşitsizlikler
• Üçgenler
• Veri
10.
Sınıflar:
• Sayma ve Olasılık
• Fonksiyonlar
• Polinomlar
• II. Derece
Denklemler
• Dörtgenler ve
Çokgenler
• Uzay Geometri
11.
Sınıflar:
• Trigonometri
• Analitik
Geometri
• Fonksiyonlarda
Uygulamalar
• Denklem ve
Eşitsizlik Sistemleri
• Çember ve
Daire
• Uzay Geometri
•
Olasılık
12.
Sınıflar:
• Üstel ve
Logaritmik Fonksiyonlar
• Diziler
• Trigonometri
•
Dönüşümler
• Türev
•
İntegral
• Analitik
Geometri
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ:
Yazılı Değerlendirme:
Yönetmelikte belirtildiği üzere öğrencilerimiz matematik ve geometri
derslerinden, her dönem en az iki yazılı sınava girmektedir.
Puanla Değerlendirme:
Sınav, performans çalışması, proje ve uygulamalar 100 tam puan
üzerinden değerlendirilir.
Puan
değerleri ve dereceleri aşağıdaki gibidir:
Puan
Derece
85,00-100 Pekiyi
70,00-84,99 İyi
60,00-69,99 Orta
50,00-59,99 Geçer
0-49,99 Geçmez
Performans Çalışması Değerlendirme Ölçütleri:
1) Derse katılım ve ders
işleyişine katkı: 50 p.
2) Ders araç gereçlerini
getirme: 20 p.
3) Ödev yapma: 20 p.
4) Dersle ilgili ödev dışı
ek çalışma:10 p.
Sosyal faaliyetlere katılım, performans değerlendirme notunda etkilidir.
Proje
Ödevlerinin Değerlendirilme Ölçütleri:
Öğrencilerin hangi dersten/derslerden proje hazırlayacakları sınıf rehber
öğretmenleri tarafından okul yönetimine bildirilir. Proje konuları öğrencilere
onların ilgi ve yetenekleri doğrultusunda müfredata uygun, onları düşünmeye ve
araştırmaya yöneltecek konulardan verilmektedir.
PROJE
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ:
Başkent Okulları Matematik Bölümü olarak öğrencilere proje ödevi verme
amaçlarımız:
· Plan yapma, bilgi ve becerisini
geliştirme
· Bilgi toplamayı öğretme ve bu bilgileri
amacına uygun olarak etkin bir biçimde kullandırma
· Konulara farklı açılardan bakabilme
yeteneği kazandırma
· Düşünce gücünü etkin bir biçimde
kullandırma
· Kaynaklardan nasıl yararlanacağını
öğretme
· Ödevi yaparken sadece kaynaklarla sınırlı
kalmayıp kendinden bir şeyler katma ve bu ödevin kendini geliştirmek için
verildiği bilincini oluşturma
Proje konularından örnekler;
Matematikte görülen konuların günlük hayatta kullanım alanlarını araştırma,
matematiğin diğer bilim dallarıyla ilişkisi, ünlü matematikçilerin hayatları ve
yaptıkları çalışmalar ayrıca karmaşık sayılar, logaritma, seriler, matris,
limit, türev, integral gibi konuların çıkış noktası, tarihi gelişim süreçleri
ve son yıllardaki uygulama alanları sayılabilir.
Geometri dersinde ise konu başlıklarından örnekler;
geometrinin günlük hayatta kullanım alanları, Pisagor teoreminin
farklı yollardan ispatları, üçgende alan hesaplama yöntemleri, üçgende
benzerlik-alan ilişkisi, dörtgenler, çemberde açı ve uzunluk, dairede alan,
uzay geometri ve üç boyutlu cisimler, analitik geometri ve uygulama alanları,
altın oran ve geometrideki kullanımı, Eski Mısırlılarda geometri ve piramitler
sayılabilir.
Proje değerlendirme kriterlerimiz:
1) Kaynakların
araştırılması: (20 p.)
2) Konuya uygun plan
yapılması: (10 p.)
3) Kaynaklardan yararlanma
durumu: (10 p.)
4) Bilgilerin yeterlilik
derecesi: (20 p.)
5) Öğrencinin konuya
hâkimiyeti: (20 p.)
6) Düzen ve imla (Türkçenin
doğru kullanılması): (10 p.)
7) Zamanlama: (10 p.)
TOPLAM: 100 puan
Okul ve
TYT-AYT Destek Programı:
9, 10,
11 ve 12. sınıflara okula destek programı amacı ile hafta içi yapılmaktadır. Bu
çalışmaların geriye dönük olabildiği gibi ilerideki konulara göre de yapılması
amaçlanmıştır. 11 ve 12. sınıflara ise daha çok yeni sisteme yani TYT-AYT
programına yönelik destek sağlanmaktadır. Burada eksik konular genel bir
sınavla belirlenir.
Gruplar oluşturulur, konu tekrarları ve testlerle öğrencilerin eksikleri
tamamlanır. Bu programlar ders saatleri içinde veya ders bitiminde birer saat
(okul çıkışı) olarak tasarlanabilmektedir.
YKS ÇALIŞMALARI ( TYT-AYT )
Üniversiteye giriş sistemi bilindiği gibi değişmiş, haziran ayının ikinci
yarısında hafta sonu cumartesi TYT (Temel Yeterlilik Testi) ve pazar günü AYT
(Alan Yeterlilik Testi) olmak üzere iki oturum olmak üzere düzenlenmiştir.
Öğrencilerimizi, mevcut sistem içerisinde ezberden uzak öğrenmeye ve
öğrendiklerini en yüksek oranda kullanmaya odaklı bir programla geleceğe
hazırlamak en önemli hedefimizdir. “Bir soru çözmek, bin mutluluktur.”
sloganıyla matematiğin korkulacak değil, sevilecek ve tüm yaşam boyunca
kullanılabilecek bir araç olduğunu öğrencilerimizle paylaşmak fikri ise eğitim
sistemimizin gereği, sondan bir önceki basamak olan TYT-AYT sınav
hazırlığındaki yaklaşımımızdır. Bu paralelde müfredat ve sınavlara yönelik
ortaöğretim boyunca çok sayıda anlamlı öğrenme ve uygulamaya yönelik sorular,
testler, ödevler ve geri beslemeler bu uzun maratonda
öğrencilerimizle yapılan çalışmalardır.
ÖĞRENCİLERDEN BEKLENTİLER
Öncelikle öğrencilerimizin derste sorumluluklarını yerine getirmeleri gerekir.
Bunlar:
- ●Derse zamanında ve okul kıyafet kurallarına
uygun bir şekilde gelinmeli.
- ●Ders ile ilgili gereçleri (kitap, defter, ders
notu, kalem, silgi, uç vb.) önceden hazırlayarak yanında bulundurmalı ve
daha önceden verilmiş ödevleri tamamlamış olarak derse katılmalı.
- ●Ders sırasında anlatılanları dikkatli bir
şekilde dinlemeli, anlamadığı konu ya da ayrıntıları öğretmenine anında
sormalı.
- ●Ders sırasında uygulamalara ve çalışmalara
katılmalı.
- ●Herhangi bir nedenle dersi kaçıran öğrenci, o
dersle ilgili tüm notları almalı ve verilmiş ödevlerden sorumlu olmalı.
- ●Ders sırasında başka bir dersle ilgili herhangi
bir materyal bulundurmamalı, başka bir dersin ödevi tamamlanmamalı.
VELİLERDEN BEKLENTİLER
Velilerimizden, öğrencilere kazandırılması istenen beceriler konusunda model
olması, okul ile iş birliği yaparak öğrencinin takibi ve değerlendirilmesinde
sınıf ve okul rehber öğretmenine destek sağlaması, okulda düzenlenen velilere
yönelik çalışmalara katılması beklenir.
MATEMATİK NASIL ÇALIŞILIR?
Sevgili
öğrenciler!
Öncelikle eve gidince günlük tekrarlarınızı mutlaka yapınız.Okulda çözülmüş
örnekleri mutlaka yalnız başınıza bir kez daha çözmenizde fayda var.
Yapamadığınız soruların yanına bir işaret koyarak ertesi gün hiç vakit
kaybetmeden hemen öğretmeninize sorun. Sadece öğretmeni izleyerek konuyu
anlayamayacağınızı unutmayın.
Mümkün olduğunca çok örnek çözün. Önce size verilmiş ödevleri
yapmalı, sonrasında yardımcı kitaptan çözmelisiniz. İşlem hatalarınızı önlemek
için bol bol soru çözmelisiniz. İşte tüm bunları başarabilirseniz matematik
dersinde elde edeceğiniz başarılar, geçmiş olumsuz deneyimlerinizin izini
silecek, gelecek öğrenmeleriniz için yol açacaktır. Unutmayın her şeyden önce
bunu başarabileceğinize kendinizi inandırın.
GEOMETRİ NASIL ÇALIŞILIR?
Sevgili öğrenciler,
Geometri
öğrenmenin yolu düzenli ve sistemli olarak çalışmaktır. Geometride soruların
çözümüne uygulanabilecek tek bir çözüm yöntemi yoktur. Çözüm, çözenin görme ve
sezme yeteneği ile ilgilidir. En önemli nokta soruda istenileni görmek ve
verilenlerle istenilene ulaşmaktır.
Soruda
verilen tüm bilgiler sorunun çözümü için kullanılacağından bu bilgilerin size
yol göstermesi için hangi bilginin ne amaca yönelik kullanılacağını bilmeniz
gerekir.
Bellemekle öğrenmeyi karıştırmayınız. Kısacası sorudan soruya değil, konudan
soruya köprü kurmalısınız. Çok soru tanımak ve çözmek ancak edinilen bilgileri
yaşatmak ve diğerleri ile ilişkilendirmek açısından önemlidir.
Her gün
az da olsa geometri sorusu çözmek uzun aralıklarla çok fazla soru çözmekten
daha faydalı olacaktır. Yanlış yapmadan doğruyu öğrenmek olmaz. Sakın “Yapamam,
yapamıyorum vs.” demeyin. Soruları değil, bilgileri sorgulayın.
Kısacası baktığını görmek, gördüğünü tanımak, verilenler arasında ilişki
kurmak ve bu ilişkiyi kullanmak başarılı olmanız için yeterli olacaktır.
UZAKTAN EĞİTİM ÇALIŞMALARIMIZ
Uzaktan eğitim sürecinde ilk
düşüncemiz öğrencilerimizin öğrenmekten ve okul yaşamlarından kopmamasını
sağlamaktı. Tüm sınıf seviyelerinde tüm konuların ders anlatım videoları
Akademik Eğitim Kanalı’mıza yüklenerek sadece kendi öğrencilerimizin
kullanımına değil tüm öğrencilerin kullanımına açıldı. Bu çalışma kendine
güvenen ve öğretmeyi ilke edinmiş biz öğretmenlerin ilk sorumluluğuydu.
Salgınla beraber değişen eğitim
sürecine hazır olan bizler, öğrencilerimizin tüm gereksinimlerini canlı
dersler, videolar, canlı etütler, günlük ve haftalık ödevlendirmeler, sınıf
toplantıları ve sınıflara özel telefon grupları ile karşılamaya başladık.
Uzaktan eğitim sürecinde öğrencilerden ve velilerimizden
beklentilerimiz:
- Öğrencilerimizin ders öncesi tüm hazırlıklarını
sanki okulda kendi sınıf sırasındaymış gibi yapmaları
- Evdeki günlük seslerin mümkün seviyede
azaltılması
- Öğrencinin çalışma ortamında kendi dikkatini
dağıtacak eşyaların bulunmamasına özen gösterilmesi
- Öğrencinin okuldaymış gibi derse teşvik edilip
düzenin evde sağlanması
- Öğrencilerimizin anlamadıkları kısımları anında
sorması
- Gerekirse ders anlatım videolarının tekrar
izlenmesi şeklindedir.
BUNLARI BİLİYOR MUYDUNUZ?
Gölgenin
Adamı Thales
Antik
tarih, Thales' in Mısır'daki Piramitler’in yüksekliğini Piramitler’in
gölgelerinin uzunluğunu ölçerek nasıl hesapladığını anlatır. Thales güneşin
konumuna göre bir insanın boyunun kendi gölgesinin uzunluğuna eşit olduğu anda,
Piramitler’in gölgelerinin uzunluğu ölçülerek Piramitler’in yüksekliklerini
hesaplamıştır. Bunun için kendisine yardımcı olacak birini Piramit’ in
gölgesine oturtur. Thales kuma, yarıçapı kendi boyuna eşit bir çember çizer ve
ortasında dimdik durur. Daha sonra gözlerini gölgesinin ucuna diker. Gölge
çembere dokununca, yani gölgenin uzunluğu, boyuna eşit olunca yardımcısına
işaret verir. Aynı anda yardımcısı Piramit’ in gölgesinin ucunun
dokunduğu yere bir kazık diker. Thales iyice gerilmiş bir ip yardımıyla kazığı
Piramit’in tabanından ayıran mesafeyi ölçer. Gölgenin uzunluğunu hesapladığında
Piramit’in boyunu bulmuş olur.