SİZİ BİZ ARAYALIM
X
icon

SİZİ BİZ ARAYALIM

Türk Dili ve Edebiyatı


          BÖLÜME DAİR: 

         Farklı yaşamlara şahit olmak dünyadaki en güzel ayrıcalıktır.

Okumayan insan tek bir yaşam sürmüştür. Oysa ben Napolyon’un, Sezar’ın, Dartanya’nın yaşamlarıyla kendi yaşamımı zenginleştirdim. Bu nedenle gençleri kitap okumaları konusunda her zaman yüreklendiriyor, yönlendiriyorum çünkü bu, tek boyutlu kişilikten kurtulmanın en etkili yoludur. 

            …

        Türk dili ve edebiyatı dersinin içeriği ve amaçları şöyledir:

Dili kullanma becerisinin insanın her türlü etkinliğinde önemli rolü olduğu bilinmektedir çünkü insan, kültür alanını ana diline göre ve ana dilinin imkânlarıyla şekillendirir; kendini ve dünyayı dil aracılığıyla anlamlandırır.

Bu derste öğrencilerin kazanacakları dil becerileri ile kendilerini her düzeyde sözlü ve yazılı olarak etkili, doğru ve güzel ifade etmeleri; her türlü Türkçe metni doğru anlayıp yorumlayabilme alışkanlığı kazanmaları hedeflenmiştir. Sözü edilen beceriler, öğrencilerin kültür alanı ile ilişkilerini düzenlemelerini ve geliştirmelerini de sağlayacaktır.Ayrıca kazandırılması hedeflenen dil becerilerinin kültür birikimiyle ilişkileri de sezdirilmeye çalışılır. Bu becerilerle öğrencilerin kendi kimliklerinin bilincinde olan, evrensel değerlere ve gelişmelere açık; düşünen, hisseden ve bunları doğru ve etkili bir dille ifade edebilen bireyler hâline gelmeleri amaçlanır.

Edebiyat; duygu, düşünce ve hayallerin karşımızdakilerde hayranlık uyandıracak şekilde, estetik bir dil ve anlatımla ifade edilmesi sanatıdır; sözde, yazıda, düşüncede, hayalde güzellik amaçlanır.

Edebiyat dersi öğrencilerimize, Türk edebiyatının değişim ve gelişim aşamalarını sezdirerek onları edebiyatımızın seçkin yazar, şair ve eserleriyle buluşturmayı, böylelikle öğrencilerimizin entelektüel  bir kimlik kazanmasını amaçlamaktadır.

         Özel Başkent Ortaöğretim Okullarında Türk Dili Ve Edebiyatı Etkinlikleri

 

          Okuma Etkinlikleri:

Ders saatlerimizin  bir saatinde Türk ve dünya edebiyatlarının seçkin eserleri okutulur. Okuma saatlerimizde güzel sanatların fonetik grubunda yer alan müzik ve edebiyat birleştirilir ve okumalarımız klasik müzik eşliğinde gerçekleşir. Okuma Etkinlikleri’nde öğrenciler mutlaka sözlük kullanmaları yönünde özendirilir. Sözlük kullanımı, öğrencilerin kelime hazinelerinin zenginleşmesinin yanı sıra kelimelerin anlam olarak doğru kullanılması ve doğru yazılması alışkanlığını kazanmaları bakımından da önemlidir. Okuma Etkinlikleri’nin sonunda gençlere okudukları yapıt üzerine tartışma ortamı yaratılır, böylelikle eleştirel okuma becerilerinin gelişimini takip etme fırsatı doğar. 

Yazma Etkinlikleri: 

Türk dili ve edebiyatı müfredat programı,  gençlerin yazın türlerini tanımasına fırsat verir. Bizler de bu doğrultuda kısa hikâye, deneme, gezi yazısı, hatıra, senaryo ve kısa oyun yazma çalışmaları gerçekleştiririz. Grup çalışmasına elverişli olan senaryo, kısa oyun gibi türlerde oluşturulan gruplardan ortak bir çalışma yapmalarını isteriz. Kişisel hayatı konu alan türlerde  de bireysel çalışmalara fırsat veririz.

 

Ayın Şairi Etkinliği:

Ayın Şairi Etkinliği, köklü bir şiir geleneği olan edebiyatımızın geçmişten günümüze yetiştirdiği usta şairleri tanıtmak,  şiirlerini seslendirmek, şiirlerdeki anlam inceliklerini keşfettirmek için gerçekleştirdiğimiz bir etkinliktir. Bu etkinliğimizi tüm okula yayarak şiire ilgiyi artırmak, ortak duygularla bir araya gelmek amaçlanmıştır. Bu nedenle yolunuz okulumuza düştüğünde elinize birileri: “Lütfen okuyun!” diye bir şiir tutuşturursa hiç şaşırmayın.

bu etkinliği oluşturmada edebiyatımızın yaşayan en büyük şairlerinden olan Ataol Behramoğlu da cesaretimizi pekiştiren isimlerden biri oldu. Okulumuzda gerçekleştirdiği söyleşisinde şiirin  insanî duyguları pekiştirmek, insanları birbirine yakınlaştırmak, sevmeyi yüceltmek gibi işlevleri olduğunu hatırlattığında bir kez daha, ne kadar doğru bir iş yaptığımızı düşünerek mutlu olduk. 

 

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN KAZANIMLARI

  • Edebiyatımızın seçkin eserlerinden okutarak diğerlerini de okumaya teşvik etmek,
  • Okumanın vazgeçilmez bir ihtiyaç ve zevk olduğunu benimsetmek ve öğrencilerimize okuma alışkanlığını kazandırmak,
  • Öğrencilerimize; dinlediklerini, okuduklarını, incelik ve derinlikleriyle kavratmak; onların bildiklerini planlı, etkili ve akılcı bir şekilde ifade etme yeteneklerini geliştirmek,
  • Eleştirel okuma becerisi kazandırmak,
  • Türk edebiyatının dünü ve bugünü ile dünya edebiyatı içerisindeki yerinin ve öneminin kavranmasına imkân ve zemin hazırlamak,
  • Ortak milli kültür değerleri taşıyan eserlerden faydalanmak suretiyle Türk toplumunun değer ve hükümlerini benimsetmek,
  • Sözlü ve yazılı olarak metin tahlili ve yeni metinler meydana getirme faaliyetleri sırasında kültürümüzün inanç, bilgi ve zevk inceliklerine ait birikimi tanıtarak benimsetmek,
  • Milli ve manevi değerlerine sahip hoşgörülü, yurt ve dünya meselelerikarşısında düşünce üretebilen,  eleştiren  bireyler yetiştirmek,
  • Dil-kültür ilişkisini sezdirmek,
  • İletişim aracı olarak dilin işlevlerini kavratmak,
  • Türkçeyi doğru ve güzel kullanma yeteneği kazandırmak,
  • Dinlediklerini ve okuduklarını doğru inceleme ve anlama becerisi kazandırmak,
  • Dil bilgisi kurallarını; ses, kelime, kelime grubu, cümle ve metin düzeylerinde doğru uygulama becerisi kazandırmak,
  • Türk diliyle edebî zevk ve estetik değerler taşıyan eserleri okuma isteği geliştirmek,
  • Türkçenin millî birlik ve bütünlüğümüzün vazgeçilmez unsurlarının başında geldiğini benimsetmek,
  • Dinleme, konuşma, okuma ve yazma faaliyetlerinde Türkçenin yazım kurallarına, söyleyiş özelliklerine ve inceliklerine özen göstermelerini sağlamak,
  • Dinlediklerini, okuduklarını, anladıklarını, düşündüklerini söz ve yazıyla planlı, etkili, akıcı, anlaşılır biçimde ifade edebilmelerini sağlamak,
  • Konuşurken ve yazarken anlatım kurallarına uymalarını sağlamak amaçlanmıştır.

     

    TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNE NASIL ÇALIŞMALIYIM? 

    Türk dili ve edebiyatı dersinin Türk edebiyatı alanı, Türk tarihi içerisinde edebiyatımızın değişim ve gelişim aşamalarını ve bu süreçte verilen edebi ürünleri kapsayan bir derstir. 9, 10, 11 ve 12. sınıflarda anlatılan konular birbirinin devamı niteliğini taşır. Dolayısıyla öğrencilerimiz bir üst sınıfa geçtiklerinde geçmişte öğrendikleri bilgileri yeni öğrendiklerine temel oluşturur. Bu nedenle edebiyat dersini öğrenci, bir bütün olarak görmeli ve derse ona göre çalışmalıdır.

     

    Türk Dili ve Edebiyatı Dersi İçin Öğrencilerimize Çalışma Önerileri:

  • Türk edebiyatını, bir ders olmasının dışında genel kültürünüzü artıracak bir etkinlik olarak düşününüz.
  • Yazarlarımızın ve şairlerimizin hayatlarını, vermiş oldukları eserlerin içeriklerini merak ediniz.
  • Türk tarihi içerisinde sosyal ve siyasi değişim ve gelişimi verilen eserlerden takip ediniz.
  • Türk dili alanında iseTürk dilinin bütün özelliklerini öğrenme, kullanma ve bu yolla bilgi edinme, kavrama, analiz ve sentez yapabilme alışkanlığı kazanacağınızı unutmayınız. Bu yolda uygulama çalışmaları ile öğrendiklerinizi pekiştiriniz.
  • Öğretmenlerinizi derste dikkatle dinleyerek uyarılarına kulak veriniz.

     

    Bu tavsiyelere uyduğunuzda başarılı olmamanız için hiçbir neden yoktur.

     

    Dilbilgisi Çalışma Önerileri:

  • Dilbilgisiyle ilgili - varsa- ön yargılarınızdan kurtulmaya çalışınız.
  • Dilbilgisi adından da anlaşılacağı gibi bilgiye dayalı bir derstir, bu nedenle ezberden kaçınıp öğrenmeye çalışınız.
  • Dilbilgisinde eksiğiniz varsa önce konu eksikliklerinizi tamamlayıp ardından öğrendiklerinizle ilgili test çözünüz çünkü her konunun ardından çözülen testler bilgilerin somutlaşmasını sağlar.
  • Dilbilgisinde öğrendiğiniz birtakım kuralları günlük yaşamınızda uygulayınız.

     

     

    ÖĞRENCİ DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ:

    Sınav, performans çalışması, proje ve uygulamalar 100 tam puan üzerinden değerlendirilir.

    Puan değerleri ve dereceleri aşağıdaki gibidir:

              Puan                    Derece

    85,00-100             Pekiyi

    70,00-84,              Orta

    50,00-59,99          Geçer

    0-49,99                 Geçmez

     

     

    Yazılı Değerlendirme:

    Yönetmelikte belirtildiği üzere öğrencilerimiz Türk dili ve  edebiyatı dersinden 9. ve 10. sınıflarda en az iki yazılı sınav olacaklardır. 11. ve 12. sınıflarımız; alan tarama sınavı, dinleme sınavı ve konuşma sınavından oluşan üç aşamalı bir sınavla her dönem iki kez imtihan olacaklardır. Her dönem içerisinde en az iki performans notu ile öğrenci başarısının değerlendirmeleri tamamlanacaktır.

     

    Performans Çalışması Değerlendirme Ölçütleri

  • Öğrenciler okulların özelliklerine göre yazılı sınavların dışında proje ve performans çalışması ile topluma hizmet etkinliklerine yönelik seminer, konferans ve benzeri çalışmalar yaparlar.
  • Öğrenciler, her dönemde tüm derslerden iki performans çalışması, her ders yılında en az bir dersten proje hazırlama görevini yerine getirirler.
  • Öğrencilerin ders yılı içinde ulusal ve uluslararası yarışmalarda elde ettikleri başarılar, ilgili dersin proje veya performans çalışması olarak tam puanla değerlendirilir.
  • Öğrencilerin derse hazırlıkları, derse aktif katılımları ve dersle ilgili araştırma çalışmaları da performans çalışması kapsamında ayrıca notla değerlendirilir.

     

     

    Proje Değerlendirme Ölçeği Aşağıda Gösterilmiştir:

    GÖZLENECEK

    ÖĞRENCİ KAZANIMLARI

    DERECELER

    Zayıf

    Kabul Edilebilir

    Orta

    İyi

    Çok İyi

    1

    2

    3

    4

    5

    I. PROJE HAZIRLAMA SÜRECİ

     

     

     

     

     

    Projenin amacını belirleme

     

     

     

     

     

    Projeye uygun çalışma planı yapma

     

     

     

     

     

    İhtiyaçları belirleme

     

     

     

     

     

    Farklı kaynaklardan bilgi toplama

     

     

     

     

     

    Projeyi plana göre gerçekleştirme

     

     

     

     

     

    TOPLAM

     

     

     

     

     

    II. PROJENİN İÇERİĞİ

     

     

     

     

     

    Türkçeyi doğru ve düzgün yazma

     

     

     

     

     

    Bilgilerin doğruluğu

     

     

     

     

     

    Toplanan bilgilerin analiz edilmesi

     

     

     

     

     

    Elde edilen bilgilerden çıkarımda bulunma

     

     

     

     

     

    Toplanan bilgileri düzenleme

     

     

     

     

     

    Kritik düşünme becerisini gösterme

     

     

     

     

     

    Yaratıcılık yeteneğini kullanma

     

     

     

     

     

    TOPLAM

     

     

     

     

     

    III. SUNU YAPMA

     

     

     

     

     

    Türkçeyi doğru ve düzgün konuşma

     

     

     

     

     

    Sorulara mantıklı ve doğru yanıtlar verebilme

     

     

     

     

     

    Konuyu dinleyicilerin ilgisini çekecek şekilde sunma

     

     

     

     

     

    Sunuyu hedefe yönelik materyalle destekleme

     

     

     

     

     

    Sunuda akıcı bir dil ve beden dilini kullanma

     

     

     

     

     

    Verilen sürede sunuyu yapma

     

     

     

     

     

    Sunum sırasındaki özgüvene sahip olma

     

     

     

     

     

    Yaratıcı ve özgün olabilme

     

     

     

     

     

    TOPLAM

     

     

     

     

     

    GENEL TOPLAM

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Performans Ölçütleri:

  • Derse aktif katılma ve sınıf içerisindeki genel davranışlar(10p.)
  • Ödevlerin zamanında yapılması (20)
  • Konu testlerindeki sonuçlar (20p.)
  • Tarama sınavları sonuçları (20p.)
  • Deneme sınavları sonuçları (20p.)
  • Sosyal faaliyetlere katılım, performans değerlendirme notunda etkilidir. (10p.)

 

ÖĞRETİM PROGRAMLARI

 

9. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÜNİTELERİ

1. Tema:  SÖZÜN İNCELİĞİ (ŞİİR,DENEME,MÜLAKAT)

2. Tema:  ANLAM ARAYIŞI ( HİKÂYE,ANI,ŞİİR)

3. Tema:  ANLAMIN YAPI TAŞLARI( HİKAYE,GEZİ YAZISI)

4. Tema:  DİLİN ZENGİNLİĞİ( ROMAN,ELEŞTİRİ,OTOBİYOGRAFİ)

 


10. TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÜNİTELERİ  

1. Ünite: EDEBİYATA GİRİŞ  (Türk edebiyatının tarihi dönemleri)

2. Ünite: HİKÂYE ( ÖYKÜ )

3. Ünite: ŞİİR

4. Ünite: DESTAN - EFSANE

5. Ünite: ROMAN

6. Ünite: TİYATRO

7. Ünite: ANI (HATIRA)

8. Ünite: HABER METNİ

9. Ünite: GEZİ YAZISI

11. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİ ÜNİTELERİ

1.Ünite:  EDEBİYATA GİRİŞ

2.Ünite:  HİKÂYE

3.Ünite:  ŞİİR

4.Ünite:  MAKALE

5.Ünite:  SOHBET/ FIKRA

6.Ünite:  ROMAN

7.Ünite:  TİYATRO

8.Ünite:  ELEŞTİRİ

9.Ünite:  MÜLAKAT/RÖPORTAJ

TYT TÜRKÇE SINAVINDA SORUMLU OLDUKLARI ALANLAR:                                                                              

1.Ünite: Anlam Bilgisi (Paragraf, Cümle, Sözcük Yorumu)

2.Ünite: Anlatım Biçimleri

3.Ünite: Ses Bilgisi, Yazım Kuralları, Noktalama İşaretleri

4.Ünite: Yapı Bilgisi

5.Ünite: Sözcük Türleri

6.Ünite: Cümle Ögeleri ve Türleri

7.Ünite: Anlatım Bozukluğu

 AYT TÜRK EDEBİYATI SINAVINDA SORUMLU OLDUKLARI ALANLAR:

1.  Ünite: Söz Sanatları

2.  Ünite: Şiir Bilgisi

3.  Ünite: Yazınsal Türler

4.  Ünite: Türk Edebiyatının Dönemleri

a.  İslâmiyet Öncesi Türk Edebiyatı

b.  İslâmiyet Etkisindeki Türk Edebiyatı

c.  Batı Etkisindeki Türk Edebiyatı

d.  Milli Edebiyat

e.  Cumhuriyet Sonrası Türk Edebiyatı

 

ÜNİVERSİTEYE GİRİŞ SINAV SİSTEMİ VE SORU DAĞILIMI

İki aşamalı sistemde adaylar istedikleri yükseköğretim programına göre sınavlara katılacaklardır. Sınavın birinci aşaması olan “Temel Yeterlilik Testi” ortak ve tek bir sınavdır.“Temel Yeterlilik Testi” sınavında ortaöğretimde okutulan ortak derslerin yükseköğretim açısından temel ve belirleyici olanlarından soru sorulur. Bu sınavda Türkçeden ‘40’ soru sorulacaktır. İkinci aşamada ise “Alan Yerleştirme Sınavı” olarak adlandırılan sınav yapılır. Bu bölümde özellikle alan bilgisi ölçülür. “Alan Yeterlilik Testi”nde de Türk edebiyatı derslerinden ‘24’  soru çözülecektir.

 

PAYLAŞ:
X