SOSYAL BİLİMLER BÖLÜMÜ
Sosyal Bilimler Bölümü
olarak amacımız öğrencilerimizin;
•
Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlı
•
Çağa ayak uydurabilen ve çağdaş düşünceye hâkim
•
Sosyal bilimlerin temel ilke ve kavramlarına karşı bilinçli
•
Soran, sorgulayan, araştıran, inceleyen
•
Olaylara karşı eleştirel ve analitik bakış açısına sahip
•
Araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilen, sunum yapma becerisine sahip
•
Üst programlara girişte(TYT ve AYT vs.) gerekli yeterliliği gösterebilen
•
Toplumsal olaylara tarihsel bir perspektifle bakabilen
•
Bulunduğu çevreye uyum sağlayabilen
•
Ahlâkî değerlere sahip
•
Kendine güvenen ve kendini ifade edebilen
•
Ekonomik ve toplumsal kalkınmada sorumluluk alabilen
•
Yaşadığı çevreye karşı duyarlı
•
Günümüz ve gelecekteki toplumsal olay ve sorunlara akılcı, gerçekçi ve
yaratıcı çözümler getirebilen
•
Doğayı ve yaşamı seven, koruyan tutum, alışkanlık ve becerilere sahip
bireyler olarak yetişmelerini sağlamaktır.
SOSYAL BİLİMLER BÖLÜMÜ DERSLERİ
•
Tarih
•
T.C. İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük
•
Coğrafya
•
Seçmeli Coğrafya
•
Felsefe
•
Felsefe Tarihi
•
Mantık
•
Psikoloji
•
Sosyoloji
•
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
•
Seçmeli Tarih
•
Uluslararası İlişkiler
BAŞKENT OKULLARINDA SOSYAL BİLİMLER BÖLÜMÜ:
Sosyal Bilimler Bölümü, öğrencilere sosyal yaşama uyum sağlamada ve sosyal
sorunlara çözüm üretmede ihtiyaç duyacakları bilgi, beceri ve değerleri
kazandırmayı amaç edinen bir bölümdür.
Ayrıca bölümümüz; öğretimi desteklemek, zenginleştirmek, yönlendirmek,
uyarmak, pekiştirmek, kaynağı ve olayları sunabilmek için bilgisayar destekli
eğitim yaparak çağın özelliklerine uygun, bilgi okur-yazarı öğrenciler
yetiştirme çabasındadır. Derslerin işlenişi sırasında, öğrenci merkezli eğitim
anlayışı çerçevesinde öğrencilerin bu materyaller üzerinde tartışmaları;
tartışma, soru-yanıt, gösteri, beyin fırtınası, grup çalışmaları ve drama
yöntemlerini kullanarak analitik düşünme yeteneklerini geliştirmeleri, öğrencilerin
kendi doğrularını ve dünya görüşlerini özgür bir ortamda oluşturmaları
sağlanmaktadır.
Bölümde yer alan tarih, coğrafya, felsefe grubu ile din kültürü ve ahlâk
bilgisi derslerinde temel yaklaşım, öğrencilerimizin yaratıcılıklarını geliştirmeye
yöneliktir. Öğrencilerimizin çevreyi, dünyayı tanımalarına; tarih, çevre, doğa,
kültür bilinçlerini geliştirmelerine yardımcı olmak temel amaçlarımızdır. Bu
bağlamda, toplumsal değerlerimizi görerek ve yaşayarak tanımalarını sağlayıcı
bilim şenliği ve bilim fuarı etkinlikleri, yakın çevre gezileri,
törenler, panolar, film gösterimleri düzenliyoruz. Öğrencilerimizin
ulusal ve uluslararası yarışmalara katılmalarını sağlıyoruz.
Uzaktan Eğitim Süreci:
Eğitimin öneminin daha iyi anlaşıldığı bu son dönemde uzaktan eğitime
oldukça önem vermekteyiz. Öğrencilerimize oluşturduğumuz dijital alt yapı
sayesinde onların sınıfta ortamına en yakın şekilde eğitim almasını
sağlamaktayız. Bu bağlamda akademik kanalımızda tarih, coğrafya, felsefe, din
kültürü ve ahlâk bilgisi derslerinde 9. – 10. – 11. ve 12.sınıf düzeylerinde
müfredat kapsamında bulunan tüm konular ile ilgili ders anlatım videoları ve
konulara ait soru çözüm videoları yer almaktadır. Bu şekilde öğrencilerimizin
akademik anlamda hiçbir eksiklerinin kalmamasını hedeflemekteyiz.
Ayrıca yaptığımız çevrim içi derslerde; ders anlatım föylerimiz, konu
anlatımlarımız, soru çözümlerimiz, ödev takibimiz ile sınıf ortamı içinde
derslerimizi sürdürmekteyiz. Yaptığımız tüm bu çalışmalar ile öğrencilerimizin
akademik anlamda hiçbir eksiklerinin kalmamasını hedeflemekteyiz.
Öğrencilerimizin,
•
Sosyal bilimlerin kişilik oluşturmadaki önemini kavrayan ve bu bilinçle
geleceğine yön verebilmeyi düşünen,
•
Bireysel ve toplumsal farklılıkların bilincinde ve bu farklılıklara saygılı
olan,
•
Tarihsel ve kültürel açıdan donanımlı,
•
Dünya meselelerine kafa yoran,
•
Bilgi ve deneyimlere açık,
•
Bilimsel araştırma basamaklarını kullanarak bilimsel veriler oluşturabilen
ve bilgiye ulaşabilen,
•
İnsan haklarına bağlı, okuyan, sorgulayan, araştıran, analitik düşünen,
•
Çevresine ve toplumuna duyarlı,
•
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine inanan,
•
İçinde yaşadığı toplumu çağdaş uygarlık düzeyine ulaştırmayı ve hatta onun
da üzerine çıkarmayı hedef edinmiş,
•
Laik, demokrat ve Atatürkçü gençler olarak yetişmeleri öncelikli
hedeflerimizdir.
Bu hedefler
doğrultusunda:
Coğrafya derslerinde;
• Çevre kalitesine önem veren
ve bu doğrultuda Küresel Isınma gibi çevre sorunları ile ilgili çalışmalar
yaparak geleceği düşünen,
•
Dünyanın ve tüm canlıların korunmasına yönelik sorumluluk duygusuna sahip
ve bu amaçla ülkemiz ve dünyada nesli tükenmiş ve tükenmekte olan hayvan ve
bitki türlerini araştırarak sunum yapan,
•
Eğitim bilimlerinde de önemli bir yeri olan yakından uzağa ilkesi
çerçevesinde öğrenciye, yakın çevresinden başlayarak ülkesine ve dünyaya ait
mekânsal değerlere sahip çıkmak amacıyla coğrafi ve kültürel geziler
düzenlenmesi,
•
Coğrafya dersini sadece ders olarak nitelendirmek yerine yaşamını
kolaylaştıracak “Hava Durumu, Yön Kavramı, Ölçek Bilgisi, Bakı Faktörü ve Yer
Şekilleri” gibi terimleri günlük hayatına aktarabilen ve gelecekteki
yaşantısında bunu etkin bir şekilde kullanabilen,
•
Öğrencilerin ders içindeki kazanımlarını değerlendirme ve yaşamlarında
farkındalık oluşturabilme amacıyla ulusal düzeyde TÜBİTAK projeleri
hazırlanması ve COĞRAFYA OLİMPİYATLARI gibi uluslararası yarışmalara katılım
sağlanması hedeflenmektedir.
Tarih derslerinde;
•
Öğrencilerimizde, tarih okuma ve araştırma merakı oluşturarak insanlığın
geçirdiği aşamaların sürekliliğini zaman, mekân bütünlüğü içinde
algılamalarına,
•
Yeni edindiği güncel ve tarihsel bilgilere eleştirel bakış açısıyla ve ön
yargısız yaklaşabilmelerine,
•
Tarihsel gözlem becerisiyle geçmişteki deneylerden yararlanarak ulusal
değerlerini evrensel değerlerle kaynaştırıp bugüne ve geleceğe en doğru biçimde
yön verebilmelerine, rehberlik etmeyi amaçlamaktayız.
•
Tarihi uzayıp giden bir şerit olarak görmek yerine sıçramaları, geri
gidişleri ve rastlantıları içeren bir şeklin içinde değerlendirmesini,
•
Öğrencinin tarihi kişilerden ibaret bir anlatı olmaktan çıkarıp toplumun
bütün bileşenlerine mâl ederek olgu ve olayları ekonomik, kültürel ve
sosyolojik olarak tahlil etmesini,
•
Öğrencilerin kendi ülke tarihlerine ait süreç ve olguları analiz
etmelerinin yanında bu analizlerin dünya tarihi içine yerleştirmesi, ülke
tarihiyle eş zamanlı olarak dünya tarihini de değerlendirmesi önemsemesini
hedeflemekteyiz.
Öğrencilerin ders içindeki kazanımlarını değerlendirme ve yaşamlarında
farkındalık oluşturabilme amacıyla ulusal düzeyde TÜBİTAK projeleri
hazırlanması ve çeşitli makale yarışmalarına katılım sağlamaktayız.
Felsefe dersinde;
•
Öğrencilerimizin hayata çok boyutlu bakmalarını sağlamaya çalışırken
kültürel değerlerimizi evrensel etik değerlerle bütünleştirebilmelerini,
•
Kendilerini ve farklı görüşleri sorgulayabilerek yeni fikirler
geliştirebilen bireyler olarak yetişmelerini,
•
Öğrencilerin dünyayı, toplumu, insanı; dogmalarla, hurafelerle değil aklın
kılavuzluğunda açıklayabilen bireyler olmalarını,
•
Derste düşünmenin yanı sıra, değer alanıyla ilgili olması nedeniyle,
özenli, yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini geliştiren öğrencilerin bu
kazanımları gündelik yaşama transfer etmeleri; farklı fikirlere saygı duyan,
açık görüşlü, soru sormaktan çekinmeyen, toplumsal duyarlılığı yüksek bireyler
olarak yetişmelerini,
•
Ayrıca ulusal ölçekte tüm lise öğrencilerinin katılımı ile gerçekleşen
“Düşün –Yaz” adlı felsefe yarışmasına katılarak öğrencilerimizin eleştirel
bakış açısı sağlamalarını, fikirlerini temellendirme ve ifade edebilme
yeteneğini geliştirerek yaşamlarında farkındalık yaratabilmelerini
hedeflemekteyiz.
Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi
derslerinde ise;
•
Öğrencilerimizin dinî bilgileri aklın ışığında öğrenmesi amaçlanarak onları
kültürünü, ahlâkını bilen, yaşantısıyla örnek olan, inandığı değerleri
savunabilen, iyilik yapan, gördüğü yanlışları düzeltmek için fikir üreten ve
çaba sarf eden, doğru bilgi ve doğru davranış sahibi bireyler olarak
yetiştirmektir.
Ders Öncesi Hazırlık
Öğrenci dersle ilgili gereçleri önceden hazırlayarak yanında bulundurmalı,
kendisine verilen ödevleri zamanında ve eksiksiz yapmış olmalıdır. İşlenecek
konuyu en az bir kez okuyarak sınıfa gelmelidir.
Öğrencinin Yanında Bulunduracağı Materyaller
- Ders kitapları
- Ders defterleri
- Ders araç ve
gereçleri
- Ders öğretmeni
tarafından verilmiş olan ders notları
Ders İçi Uygulamalar
ve Beklentiler
Öğrencilerin, ders
sırasında dersi yeterince iyi takip etmesi, öğretmeninin kendisinden istediği
ödev ve sorumlulukları yerine getirmesi beklenir.
Sosyal Bilimler Bölümü
Ev Ödevi Türleri
Sınıf Ödevi: Önceki dersten
öğretmenin belirlediği konuya bütün sınıf hazırlanıp gelmelidir. Öğrenciler
hazırlık derecesine göre takip edilerek bir ödev notu verilir.
Grup Ödevi: Önceden öğretmen
tarafından verilmiş olan konunun belirlenmiş olan tarihte farklı kaynaklardan
incelenerek sunumuna dayanır. Öğrenciler yaptıkları bu sunumdan bir ödev notu
alırlar.
Bireysel Ödev: Öğrencinin ilgi,
yetenek ve motivasyonu doğrultusunda verilen ödevdir. Öğrenci bu hazırlığının
karşılığında bir ödev notu alır.
SOSYAL BİLİMLER BÖLÜMÜ DERSLERİ
ÖĞRETİM STRATEJİLERİ
Sosyal Bilimler Bölümü olarak derslerimizde aşağıda belirttiğimiz öğretim stratejilerini
uygulamaktayız.
•
Derslerimizde bir konuya giriş yapılırken gruba bir bilgi aktarılırken,
konu özetlenirken “anlatım yöntemi” kullanılmaktadır.
•
Bir konuyu pekiştirirken bir probleme çözüm yolu aranırken ya da bir
problemi değerlendirirken “tartışma yöntemi” kullanılmaktadır. Ayrıca
konunun kavranma aşamasında da bu yöntem kullanılır. Bu yöntem içerisinde;
brifing, münazara, panel, forum teknikleri kullanılarak derslerin daha iyi bir
şekilde kavranması sağlanmaktadır.
•
Derslerimizde kullandığımız “örnek olay” yöntemiyle; hayatta karşılaşma
ihtimali olan bir örnek olay sınıfta anlatılır ya da sunulur. Daha sonra
öğrencinin olayı farklı bakış açılarından yorumlamaları istenir.
•
Uyguladığımız “problem çözme” yöntemiyle öğrenciye, çözülmesi istenen
problem verilir, gerekli danışmanlıklar yapılır, bilimsel yöntem kullanılarak
araştırmaya yönlendirilir, sonunda öğrencinin araştırmayı bir rapor halinde
sunması istenir.
•
Bölümümüz kapsamındaki derslerde öğrenciler; ev ödevlerini, dönem
ödevlerini ve projelerini “bireysel çalışma” yöntemi ile
hazırlamaktadırlar.
•
Bölümümüzce hazırlanan Sosyal Bilimler Fuarı, grup proje çalışmaları “proje
tabanlı öğrenme” yöntemi kapsamındadır.
•
Bahsettiğimiz bu öğrenme yöntemleri dışında sosyal bilimler derslerinde
kullandığımız bazı öğretim tekniklerimiz de bulunmaktadır.
•
Sosyal bilimler derslerinde kullanılan “beyin fırtınası” tekniğinde, bir
problem doğrultusunda küçük bir grubun belirlenmiş bir sürede çok sayıda fikir
üretmesi istenir. Yaratıcı düşünmeyi destekleyen bir aktivitedir, problemlere
özgün çözümler bulmayı sağlar.
•
“Drama” tekniği ile öğrencilerin hangi durumda nasıl davranmaları
gerektiğini, günlük hayatta karşılaştıkları bir olayı sınıf içinde
kendiliğinden yaparak yaşayarak öğrenmeleri sağlanmaya çalışılır. Bu teknik,
insan ilişkileri konusunda da farkındalık yaratır.
•
Kullandığımız “rol yapma” tekniğinde öğrencinin duygu ve düşüncelerini başka
bir kişiliği canlandırarak ifade etmesi amaçlanmaktadır. Bu uygulamada bir
metin, sahne ve dekor vardır.
•
“Soru-cevap” tekniği; motivasyon, dönüt düzeltme, dikkat çekme amacıyla
kullanılır.
•
Ayrıca bilgisayar destekli öğretim modeliyle öğrenilmiş olan bilgilerin
transferi sağlanmaktadır.
SOSYAL BİLİMLER BÖLÜMÜ DEĞERLENDİRME POLİTİKASI
Sosyal Bilimler Bölümünde öğrencileri değerlendirmek için yazılı
yoklamalar, proje ve performans ödevleri kullanılmaktadır. Öğrencilerin dönem
notları hesaplanırken bütün bu çalışmalarının aritmetik ortalaması alınır.
Yazılı yoklamalarda cevap anahtarları kullanılıp soruların puanları
ayrıntılı olarak belirlenir. Dönemde her dersten iki defa yazılı yoklama
uygulanır.
Performans çalışmaları aşağıda belirtilen şekilde
değerlendirilir:
Sınıf içi: %35
Ödev kontrolü: %35
Ders materyallerinin
sınıfa getirilmesi: %20
Tarama ve deneme
sınavı sonuçları: %10
Projelerin
değerlendirme puanları aşağıda belirtilmiştir:
- Konuya uygun
kapak tasarımı tertip ve düzen: (10
p.)
- İçerikte görsel
ögeler kullanımı: (20
p.)
- İçerik: (40
p.)
- Ödevin her
aşamasında öğretmenle iş birliği yapma: (10
p.)
- Kaynaklara ulaşım
ve onlardan yararlanma becerisi: (10
p.)
- Zamanında teslim: (10
p.)
PROJE HAZIRLAMA
KURALLARI:
•
En az 10, en çok 20 sayfalık yazı (Fotoğraflar ve belgeler hariç)
•
Projeyi yansıtan bir pano (4 karton olabilir, isteğe bağlı olarak biraz
daha büyük ya da küçük olabilir, pano öğrenciler tarafından hazır
getirilmelidir.)
•
Proje ve panoları en çok iki kişi hazırlamalıdır. (Bu kişilerin isimleri,
okulları ve numaraları hem panoda hem de proje dosyasında yer alacaktır.)
•
Projeler el yazısı ya da bilgisayar ortamında hazırlanmalıdır.
•
İsteğe bağlı olarak bilgisayar programları ile sunulabilir. Ancak mutlaka
bir küçük kitapçık olmalıdır.
Projede Bulunması
Gerekli Bölümler:
a) Kapak: Konunun adı,
hazırlayanların isimleri, numaraları, okulları olmalıdır.
b) İçindekiler: Konu adı
ve sayfa numarası belirtilmelidir.
c) Ön Söz: Niçin bu
konunun seçildiği ile ilgili giriş kısmı olmalıdır.
d) Konunun içeriği:
Araştırmanın asıl kısmını oluşturan bu bölüm, araştırılan konuya bir yenilik
getirmeli, bilinenleri geliştirici olmalı, onları bire bir tekrarlamamalıdır.
e) Son Söz: Projeye
nasıl hazırlanıldığı, projeden nasıl etkilenildiği yazılmalıdır.
f) Kaynakça:
Yararlanılan kaynaklar mutlaka ayrı bir bölümde bildirilmelidir.
Panoda Bulunması
Gerekli Bölümler:
a) Yaratıcılık ön
plandadır. Öğrenciler istedikleri malzemeleri kullanabilirler.
b) Öğrenciler, projede
yer alan çarpıcı bölümleri, belgeleri, resimleri panoya koyabilirler ancak her
yazının ya da resmin altına kaynak yazmış olmalıdırlar.
c) Konu başlığı ve
hazırlayanların isimleri görünür bir yerde olmalıdır.